torsdag den 24. marts 2011

MAD MAD MAD!!


Halløj!

Man skal godt nok være dedikeret for at gennemføre dette projekt.
Dette er for alvor begyndt at gå op for mig nu. Der er i dag præcis en måned til vi skal af sted og det virker virkelig som om alting kulminerer lige nu. Der er tusind bolde i luften på en gang og jeg er ved at miste overblikket. Det virker til tider lidt stressende, at der slet ikke foregår andet end planlægning til turen. Fritid er helt elimineret. Jeg arbejder fuld tid, træner til turen, skriver e-mails og grubler over hvordan jeg skal tackle diverse udfordringer undervejs. Som Thomas Mølgaard (den eneste dansker der har gennemført PCT) sagde til mig: "Det er hektisk lige indtil man står på stien. For der kan man ikke rigtig gøre andet end at gå." Jeg glæder mig virkelig til at stå ved starten og lade alle bekymringer forsvinde. En hel måned virker som uendelig længe.

Et emne der fylder meget i mit hovede lige nu, er snemængderne i Sierra Nevada bjergene i Midtcalifornien. Det ser ud til at blive det højeste sne-år i 30 år. Dette er de eksakte ord fra en snerydningsarbejder med 30 års erfaring fra området: "Theres no more room to put the snow, its the most ive ever seen at one time up here." Dette vil helt sikkert sænke den samlede succesrate for 2011 sæsonen.
Hvor snesko på normale år er helt uhørt, vil det kunne blive en nødvendighed i år. Desuden vil vandstanden i floderne uundgåeligt være højere, grundet de store snemængder. Hvilket år vi dog har valgt for projektet!
Men vi er stærkere end aldrig før og som min hiker-kollega "Dug", fra USA skriver: "We're in for some good memories everyone! Those that are still standing in Manning Park will have something to look back on & be proud."
Det er helt sikkert!

Der er nogle der har efterspurgt hvordan vi løser problematikken om proviant undervejs.
Mange Amerikanske PCT-vandrere vælger at handle stort ind hjemmefra og så sende maddepoter ud til forskellige posthuse undervejs på ruten. Dette er dog unødigt bøvlet og der ligger et enormt logistisk arbejde i det. Først og fremmest, skal man regne ud, præcist hvor meget mad man vil få brug for i fem måneder (150 dage = 450 måltider). Dette vanskeliggøres yderligere af, at det næsten er umuligt at forestille sig hvor stor ens appetit er, efter nogle måneder på ruten. En byboer vil ikke kunne forestille sig hvor glubsk man kan blive efter noget tid i ødemarken. Desuden kan det være svært at vide hvilke retter man går død i undervejs. Det er vigtigt at variere måltiderne lidt, så man ikke spiser det samme hver dag i et halvt år. "Bad food, sad hiker."
En anden faktor der afholder os fra at vælge denne strategi er prisen for at sende pakker fra Danmark til USA. Det ville blive alt for dyrt at sende så mange kasser ud forskellige steder på ruten.
Derfor handler vi ind undervejs!

Vi har lavet en umiddelbar plan for, hvordan vi vil gribe provianteringen an. Nogle byer, er bedre at handle i, end andre. Derfor søger vi, at handle så meget af maden som muligt i de byer, hvor maden ikke er alt for dyr og så sende maddepoter fra de gode byer til de mindre gode byer. Typisk bærer man ikke på mad til mere end 5-7 dage, hvilket gør, at man skal have utrolig mange provianteringssteder. Det er meget tyndt med byer langs ruten, så ofte skal vi blaffe fra de veje vi krydser, ind til landsbyer med supermarked og/eller posthus.

Vi har lavet lidt research på hvilke byer der er gode at handle i, og lavet følgende plan:
http://www.aagaardfoto.dk/RESUPPLY.pdf

Den giver selvfølgelig mest mening, hvis man kender de byer vi kommer til undervejs.
De byer, der er markeret med rødt, er de byer hvor vi henter proviant i. Enten ved at modtage en "madkasse" fra en tidligere by på posthuset, eller ved at handle ind i den by vi kommer til.
Mellem alle byer står der distancen til næste by og hvor mange dage vi regner med at bruge på at komme dertil.
Jeg håber systemet giver lidt mening for jer - ellers så bare spørg, så skal jeg nok forklare.

Vi benytter desuden en såkaldt "Bounce box". Dette er en kasse med udstyr, som vi ikke har brug for på ruten, men som kommer til gavn i byerne eller udstyr, som man tænker man måske får brug for senere. Den kan f.eks. indeholde ekstra kontaktlinsevæske, friske batterier, tøj man måske får brug for, opladere til elektronikken, ekstra medicin og så videre. Denne kasse sender vi typisk 10 dage frem hver gang.

Det var umiddelbart, hvad der var at berette denne gang. Spørg endelig, hvis der er noget du gerne vil vide og smid en kommentar, hvis du har ønsker til fremtidige blogindlæg.

Tak fordi du læste med!

Mvh. Anders.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar